Sunnanö

är faktiskt en ö fast man inte märker det när man åker hit. Det finns ett par små pyttebroar som skiljer Torsång från Sunnanö.

Sunnanö ligger ungefär en dryg mil öster om Borlänge.

Strax efter eller före kafét i Torsång, beroende på vilket håll du kommer från, står en skylt där det står Sunnanö och där ska du ta av om du vill se hur Sunnanö ser ut.

När du åkt ca 2,5 km så ser du på höger sida vår fina bystuga, en före detta skola, och så står det också ovanför entredörren. Den kan du hyra om du vill. Mer om det om du klickar in dig på Bystugans länk på huvudsidan du kom till först.

Vi är ungefär 45-50 bofasta familjer här ute på ön och ett oräkneligt antal sommargäster.

Det finns fortfarande kvar ett par bondgårdar här, men vi är de enda som har Highland Cattle som på somrarna går antingen nere vid hembygdsgården som ligger alldeles intill församlingshemmet vid kyrkan eller så går de utefter motsatta stranden vid Torsångs IF.

En skön motionsrunda runt Sunnanö på ca 4-5 km som tar omkring 45 minuter i rask takt kan du ta om du går stora vägen förbi Bystugan och sen svänger av till vänster inpå grusvägen efter rakan där stora vägen gör en sväng till höger. Följer du grusvägen så kommer du tillbaks till stora vägen vid Torsång. Naturligtvis kan du runt åt andra hållet. Jag rekommenderar att om du har vinden i ryggen så börja med stora vägen.

Där grusvägen möter den asfalterade så finns en skylt där det står "Gravfält". Det är gravar från järnåldern som ligger uppe på kullen.

Om du föredrar en skogspromenad kan du redan strax före 50-skylten på Sunnanö ta av till vänster in på grusvägen, gå hela backen upp och sen ta av in på stigen till höger. Följer du den och sedan tar av åt vänster igen in på en annan stig så kommer du så småningom till Vallflickans grav som är skyltat. Stigen är prickad på kartan.

En tradition här ute på ön är att alltid lägga en liten grankvist på toppen av graven när man passerar.

Följer du sen stigen nerför backen som tar av tvärt åt höger, går rakt fram och sen tvärt åt höger igen och fortsätter så kommer du fram till stora vägen. Går du då åt höger så kommer du förbi Bystugan och sen Torsång. Går du åt vänster och följer stora vägen fram till grusvägen åt vänster vid kurvan så kommer du också tillbaks till Torång.

Naturligtvis kan du fortsätta stora vägen tills den tar slut och vandra vidare på grusvägarna, men då får du gå tillbaks samma väg.

Här finns en "vandringskarta" som du kan skriva ut om du vill.